Aviso sobre el Uso de cookies: Utilizamos cookies propias y de terceros para mejorar la experiencia del lector y ofrecer contenidos de interés. Si continúa navegando entendemos que usted acepta nuestra política de cookies. Ver nuestra Política de Privacidad y Cookies
►w_adblock_title◄

►w_adblock_intro◄

►w_adblock_explain◄

►w_adblock_closed_btn◄

Sergi Ramada Cervera. Professor de Castellà
Jueves, 22 de mayo de 2014

LES COMPETÈNCIES BÀSIQUES. Cap a una ciutadania competent

[Img #11955]L'escola al si de la Unió Europea està immersa en un procés de canvi que afecta als mateixos fonaments del procés d’aprenentatge. La tradició educativa ens ha conduit fins ara a un model d’educació on es valora una acumulació de coneixements que, en molts casos, no tenen una aplicació i un reflex en la societat en què vivim i convivim. En l’actualitat, caminem cap a un model educatiu que no pretén formar persones erudites, sinó ciutadans lliures, crítics i competents per desenvolupar-se en la societat.

 

Açò suposa un canvi en la didàctica que parteix d’un objectiu molt clar: els alumnes han d’assolir les competències bàsiques que els permeten incorporar-se a la vida adulta com a persones autònomes, amb iniciativa i amb recursos per poder integrar-se en la societat de manera satisfactòria.

 

Abans d’exposar quines són eixes competències bàsiques, cal entendre què significa “competència”. El Diccionari Normatiu de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua ho defineix com a “perícia o aptitud per a fer alguna cosa o intervindre en un assumpte determinat”. Llavors, quines són les competències bàsiques que tothom hauríem de posseir per poder “intervindre” en els assumptes del dia a dia amb èxit?

 

Aquestes competències les ha definides la Unió Europea i cada estat membre les ha contextualitzades segons la seua pròpia realitat. Algunes competències fan referència als continguts bàsics de les diferents àrees del coneixement que ens permeten entendre el món en què habitem: la competència en comunicació lingüística, la competència matemàtica, la social i ciutadana, la d’interacció amb el món físic, i l’artística i cultural.

 

D’altra banda, la legislació estableix altres tres competències de tipus metodològic orientades al desenvolupament de la capacitat d’aprenentatge i d’autonomia dels alumnes. Són el tractament de la informació i competència digital, l’autonomia i iniciativa personal i la capacitat d’aprendre a aprendre.

 

Si un alumne, en acabar les diferents etapes de l’escolarització obligatòria, ha adquirit aquestes huit competències bàsiques, haurà incorporat al seu bagatge personal els coneixements i habilitats necessaris per desenvolupar-se en la societat de manera òptima.

 

Per aconseguir-ho, cal canviar els plantejaments didàctics per tal d’adoptar metodologies que van més enllà de la classe magistral i el treball individual a partir d’un llibre de text tancat i rígid. Per això, un important nombre de professors de la Secció de l’IES Serra d’Espadà estem participant en el projecte COM.BAS, un programa educatiu dissenyat perquè els docents rebem formació sobre l’aplicació i activació de les competències bàsiques a les nostres aules. A més a més, estem treballant per posar en funcionament diferents tècniques i estratègies d’aprenentatge cooperatiu dirigides a millorar els resultats dels alumnes des de la col·laboració i el treball en equip.

 

Aquest és el gran repte de l’escola actual: preparar ciutadans competents. Però no es tracta d’instruir persones que entenguen la competitivitat com un objectiu en si mateix, ni l’èxit com un valor suprem, sinó de formar persones que creen una societat solvent, sostenible, justa i solidària: eixe és el gran èxit.

 

ARRELSonline.es • Términos de usoPolítica de PrivacidadMapa del sitio
© 2017 • Todos los derechos reservados
Powered by FolioePress